Surfe .be - خدمات تبلیغاتی رهاورد یکساله دولت سیزدهم در استان گیلان - manjilnews.ir

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در استان گیلان

منجیل تاریخ انتشار: 03/01/05 بدون نظر   247 بازدید

اندازه فونت    
رهاورد یکساله دولت سیزدهم در استان گیلان

به گزارش برنا؛ سال گذشته خبرهایی متفاوتی از خدمات دولت سیزدهم در استان از ساماندهی بحران ۴۰ ساله زباله سراوان رشت با عزمی جهادی (مساله ای که دهه ها رها شده و تبدیل به بحرانی جدی نه فقط برای این خطه که برای کشور شده بود) تا باز شدن گرهی دیگر از ترافیک محور جاده ای تهران- گیلان با انجام قطعه پایانی آزادراه قزوین- رشت و غیره را داشتیم و در رسانه های این خطه به ثبت رسید.

در این گزارش مهمترین رویدادهای خبری مربوط به دستاوردهای دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در استان گیلان طی سال ۱۴۰۲ مرور شده و نگاهی گذرا به این دستاوردها و تلاش های بی دریغ خواهیم داشت.

ساماندهی بحران ۴۰ ساله زباله تا سراوان رشت با عزم جهادی، احیاء و راه اندازی دهها واحد راکد و نیمه تعطیل، پایداری اشتغال و رونق تولید گیلان به مدد تسهیلات یارانه‌دار، پایان ابر پروژه آزادراهی گیلان برخی از خبرها با طعم پیشرفت و توسعه در گیلان است.

محل دفن زباله سراوان رشت نماد کم توجهی دست‌اندرکاران و قول‌های محقق نشده‌ای است که در سایه بیش از ۴ دهه بی توجهی و کم توجهی‌ها بر روی هم انباشت شده و تبدیل به بحرانی اجتماعی و اقتصادی شده بود که نه فقط گریبان استان بلکه کشور را می گرفت اما با چاره‌اندیشی دولت سیزدهم و عزم جهادی و انجام اقدامات اساسی و زیربنایی طی یک سال اخیر انتظار می‌رود مشکل ۴۰ ساله این منطقه رفع شده و دوباره به طبیعت بازگردد.

پی‌گیری‌ها و تاکیدات مدیران ارشد گیلان، عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت از آبان ماه ۱۴۰۱ بالاخره بعد از چند دهه بی توجهی با انعقاد قرارداد شهرداری رشت با یک شرکت آغاز شد، پوشاندن مخزن دفن زباله و کنترل شیرابه با مصالح خاکی و آهک و ضدعفونی از جمله برنامه شهرداری رشت برای بهسازی دفنگاه زباله در سراوان است.

موضوع ساماندهی کوه ۱۰۰تا ۱۲۰ متری زباله در سراوان به قدری مهم است در طول این سال پیگیری های بسیار از سوی استاندار گیلان و مسئولان کشوری انجام شد و در انتهای همین سال نیز معاون رئیس جمهوری از این سایت بازدید و در جریان روند انجام پروژه قرار گرفت.

در واقع از جمله شاخص ترین و مهمترین دستاوردهای دولت در این خطه زیبا و سبز موضوع زباله و ساماندهی آن بود که بویژه در منطقه سراوان رشت تبدیل به بحرانی ۴۰ ساله شده بود.

جایی که قرار بود فقط سه ماه، بار زباله رشت را به صورت موقت به دوش بکشد اینک در پس ۴۰ سال بی توجهی و کم توجهی بدل به کوهی ۱۰۰ متری در وسعت ۱۸ کیلومتری از زباله شده بود و نه فقط محیط زیست جنگل های زیبا را به مخاطره انداخته بود بلکه شیرابه های آن آبها را آلوده می سازد و آلودگی‌های ناشی از آن تا کیلومترها، زندگی مردمان منطقه را به شدت متاثر کرده و از یک مساله تبدیل به بحرانی فراگیر و زخمی چرکین شده که در طول این دهه‌ها نادیده گرفته شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور اسفندماه ۱۴۰۲ در بازدید از این پروژه گفت: تاکنون ۱۲ هکتار از ۱۶ هکتار محوطه دفنگاه زباله در سراوان رشت ساماندهی شده و پیشرفت کار در این مجموعه به حدود ۸۴ درصد رسیده و کار همچنان با قوت ادامه می‌یابد.

اشتغال یکی از مهمترین دغدغه‌های دولتمردان است؛ با وجود دشواری‌های ناشی از تحریم ها، دولت سیزدهم از زمان استقرار اهتمام داشته تا با فراهم کردن بسترها موضوع اشتغال را ساماندهی کند و ثمره این تلاش ها حداقل اشتغال بیش از پنج هزار نفر در حوزه صنعتی گیلان طی سال گذشته است.

یک هزار و ۸۶ میلیون تومان از تبصره ۱۶ برای گیلان جذب شد و بدین منظور ۴۵۳ مورد تسهیلات پرداخت و سه هزار و ۵۶۰ شغل در حوزه صنعتی گیلان ایجاد شد.

اما ایجاد اشتغال محدود به حوزه صنعت نبود و به گفته استاندار در دیماه بخش عمده تعهد اشتغال استان در حوزه های مختلف در این سال محقق شده است.

استاندار گیلان در دیماه با بیان اینکه تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ ایجاد شغل برای ۳۲ هزار نفر بوده است، گفت : بر اساس رصد سامانه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکنون ۲۷ هزار و ۷۰۱ مورد از این تعهد اشتغال تحقق یافته است.

اسدالله عباسی در جلسه کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان اظهار کرد: بر اساس آمار دریافتی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحت سنجی اشتغال های ایجاد شده نیز ۷۹ درصد از اشتغال ثبت شده به تایید رسید.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اشتغال پایدار عنوان کرد: تعهد اشتغال استان در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار و ۹۴۰ نفر بود که ۳۶ هزار و ۴۹۶ شغل ایجاد شد و میزان تحقق اشتغال به ۱۱۸ درصد رسید.

وی عنوان کرد: در پاییز ۱۴۰۲ نرخ اشتغال ۶.۲ دهم درصد و کمتر از میانگین کشوری (۷.۶ دهم درصد) بوده که پیش از این نرخ بیکاری در استان بالای هفت درصد بود ضمن اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان نیز ۴۴.۵ درصد گزارش شده که میانگین کشوری ۴۱.۵ درصد است.

به بهانه تنفید حکم ریاست جمهوری آیت الله رئیسی در مردادماه ۱۴۰۲ گذری کردیم بر دستاوردهای دولت در این خطه که از گذشته با عقب ماندگی مزمن در بسیاری از حوزه ها مواجه بوده در دولت سیزدهم به مدد توزیع بهتر منابع، کاهش نرخ بیکاری، افزایش بودجه عمرانی و هزینه ای، احیای واحدهای راکد، توجه به زیرساخت‌های کشاورزی و پیشرفت ۸۵ درصدی مصوبات سفر رئیس جمهورر حرکت و جهش بر مدار رشد و توسعه را آغاز کرده است.

چنانکه در آن زمان بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ افزون بر اعتبارات استانی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان گیلان از بهمن ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲، چهار هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر تخصیص یافته و پرداخت شد که عمده تخصیص صورت گرفت به صورت نقدی است.

بر این مبنا عنوان شد که در دو سال اول عمر دولت سیزدهم ۸۵ درصدی اعتبارات تعهد شده سفر ریاست‌جمهور به گیلان محقق شده است چنانکه برای ۱۲۹ پروژه دستگاه‌های اجرایی در استان هفت هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست‌جمهوری طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ مصوب شد که در ۲ ساله اول (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) ۵۰ درصد کل تعهد چهارساله و۸۵ و نیم درصد تعهد ۲ سال اول تحقق‌یافته است.

چنانکه احیای واحدهای راکد و غیر فعال بخشی از این تلاش ها برای حرکت چرخ اقتصاد استان در سالی که گذشت بود و در همین رابطه استاندار گیلان با بیان اینکه سال گذشته اجازه ندادیم هیچ واحد تولیدی در گیلان تعطیل شود، گفت: در این مدت ۱۱۹ واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات احیا شده و به چرخه تولید بازگشته اند.

اسدالله عباسی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: همچنین ۳۰۸ واحد تولیدی فعال نیز که با ظرفیت پایینی کار می‌کردند در این دولت ارتقاء یافته اند که سهم بخش صنعت از این تعداد ۵۹ واحد، کشاورزی ۱۸۴ واحد و خدمات ۶۵ واحد است.

بازیابی صنایع، معادن در قالب احیای واحدهای راکد، طرح های توسعه‌ای و ایجادی، تحقق سهم اشتغال و رشد ۲ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از اهداف محقق شده دولت سیزدهم در گیلان است که توسط دولتمردان در این استان با جدیت پیگیری شد و به ثمر رسید.

در این میان بخشی زیادی از تلاش و تمرکز دولت بر تکمیل پروژه ها و طرح های نیمه تمامی بود که برخی قدمتی ۲۰ ساله و بیشتر هم داشتند از این رو در نخستین گام در هفته دولت در سال ۱۴۰۲ رقمی معادل یک هزار و ۸۷۱ طرح عمرانی و اقتصادی را با اعتباری بالغ بر ۷۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال در گیلان به بهره برداری رساند.

به گفته استاندار گیلان، سال قبل از آن (۱۴۰۱) یک هزار و ۱۶۰ پروژه با ۳۷ هزار میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت در این خطه بهره برداری شد که اعتبار سال ۱۴۰۲ در این زمان اعتبار پروژه ها حدود ۲ برابر سال قبل از آن است.

این پروژه ها در حوزه های مختلف زیربنایی شامل آب و برق و گاز تا شهرداری ها و نیز پروژه های صنعتی، معدنی و گردشگری وغیره را شامل می شد.

اما افتتاح پروژه ها به همین جا ختم نشد و افتتاح ها در دهه فجر و بعد از آن هم ادامه یافت.

همزمان با دهه مبارک فجرهم بهره برداری از یک‌هزارو ۱۰۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در بخش های مختلف انجام شد که برای انجام آنها چهل و چهار هزار و ۷۰۰میلیارد ریال هزینه شده بود.

پروژه هایی که شامل طرح‌های عمرانی، پروژه های شهرداری ها، صنعت، کشاورزی، آب و مسکن بود و استاندار گیلان تاکید کرد که در تلاشیم منویات مقام معظم رهبری و برنامه های راهبردی انقلاب را در دولت سیزدهم جامه عمل بپوشانیم.

اسدالله عباسی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدارک دیده شده در استان اظهار کرد: از تعداد یک هزار و ۱۰۹ پروژه قابل بهره برداری در استان ۹۶۳ پروژه با اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه های عمرانی از جمله آب، راه‌های روستایی، آسفالت و مسکن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژه‌ها سالها نیمه تمام مانده بود که طی این ایام افتتاح می شود، افزود: برخی از پروژه ها نیز که اکنون بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

اما علاوه بر اینها دو پروژه مهم استان که ملی محسوب می شود نیز بر اساس وعده استاندار گیلان مقرر بود در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهوری بهره برداری شود تا در نوروز امسال مردم از مزایای آن بهره مند شوند که به دلیل برخی مسائل یکی از آنها وارد مدار بهره برداری شد و یکی هم برای دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به گیلان باقی ماند.

تکمیل آزادراه قزوین به رشت هدیه وعیدی دولت به مردم ایران بود

ابر پروژه آزادراه قزوین – رشت به خط پایان رسید و با اتمام بخش منجیل – رودبار در این محور نه تنها گره بزرگ ترافیکی آزادراه تهران – رشت برطرف شد بلکه بخش مهمی از حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال – جنوب را نیز فعال کرده و حوزه زیرساختی ترددی و تجاری کشور و گیلان را تقویت می‌کند.

آزاد راه منجیل – رودبار (هشت کیلومتر باقی‌مانده آزاده راه قزوین – رشت) با حضور «محسن منصوری» معاون اجرایی رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان گیلان به بهره‌برداری رسیدپروژه ای که سومین وعده دولت در مسیرهای آزادراهی بود. این پروژه به لحاظ فنی، ابنیه و مهندسی جزو پروژه های سخت آزادراهی کشور محسوب می شود.

پروژه مهم و ملی دیگر استان راه‌آهن رشت – کاسپین بود که در سال ۱۴۰۲ به کیلومتر آخر رسید و کارهای نهایی آن هم انجام شد اما بهره برداری آن به سفر استانی دوم رئیس جمهوری در بهار امسال موکول شد.

اسدالله عباسی استاندار گیلان اوایل اسفندماه طی بازدیدی از خط آهن رشت – کاسپین به خبرنگاران گفته بود: این پروژه با تلاش شبانه روزی همه دست اندرکاران درحال انجام است و در روزهای آینده شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

پروژه ای که در مجموع بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال برای انجام آن هزینه شده است که از این میزان حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین تامین و تخصیص یافته است.

پروژه راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد می کند ضمن آنکه مسیر رشت – آستارا هم در دست پیگیری است.

در حوزه ورزش و سلامت جامعه هم اقدامات موثری انجام شد که از جمله آنها در سال ۱۴۰۲تعمیر، مرمت، تجهیز و نوسازی ۵۴ مکان ورزشی است که یکی از اقدامات موثر و ماندگار دولت سیزدهم برای ورزش گیلان است که باعث شد تا اماکن ورزشی فرسوده استان دوباره بازسازی و واحدهای نیمه تمام برجای مانده تکمیل و ورزش رونقی دوباره یابد.

چندی بعد در دهه فجر هم ۶۰ سالن و فضای ورزشی از جمله چندین ورزشگاه استان طی ۲ سال اخیر تجهیز، نوسازی و استانداردسازی شد.

به گفته مدیر کل ورزش و جوانان استان؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ورزش توسعه خوبی یافته و با وجود اینکه زیرساختهای مناسبی در گیلان وجود نداشت، اما در این مدت اقدامات بسیار مناسبی انجام شده که حاصل آن موفقیت ورزشکاران استان در مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی است چنانکه در این مدت ۲۶۰ قهرمان ملی و بین‌المللی داشتیم.

بهداشت و درمان از بخش‌های مهمی است که اقدامات ارزشمندی از تقویت زیرساخت‌ها تا اجرای طرح‌های حمایتی همانند جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در خطه سبز اما محروم گیلان همگام با کشور در این سال‌ها اجرایی شده است.

بهبود زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان، احداث و راه‌اندازی کلینیک های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی، راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و اجرای طرح‌های حمایتی در راستای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان گیلان به شمار می‌رود.

از این رو در سال ۱۴۰۲ کلنگ اجرای طرح توسعه بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت در وسعت پنج هزار متر مربع با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار گیلان، نماینده ولی فقیه و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان بر زمین زده شد.

این بیمارستان بزرگترین‌مرکز درمانی گیلان است و سال گذشته ۱۲ درصد ضریب اشغال تخت این بیمارستان افزایش یافته است.

اما مساله ای که همواره برای بخش زیادی از جامعه روستایی مشکل سازی بود موضوع اسناد مالکیت روستایی و شهرهای کوچک بود که در این سال استاندار گیلان طی مراسمی با تشریح خدمات دولت در بخش‌های مختلف از جمله در مناطق روستایی گفت: ۱۶۷ هزار سند روستایی طی این دولت در استان صادر شده‌ است.

اسدالله عباسی اظهار کرد: در این میان بخش زیادی از زمین‌های روستایی گیلان که در زمان طاغوت آنان به نام خود سند زده بودند با دستور رهبر معظم انقلاب در این دولت برای واگذاری و صدور سند به نام مردم اقدام شد.

ناوشکن ایرانی دیلمان با حضور سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح طی مراسمی رسمی در بندر انزلی به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست؛ دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شد و در این سال به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌و بودجه هم در سفری به گیلان اعلام کرد: ۶۰ پروژه عمرانی، فرهنگی و زیرساختی گیلان تا پایان ۱۴۰۲ و بخشی هم در سال ۱۴۰۳ تکمیل و بهره برداری می شود.

داوود منظور در حاشیه بازدید از پروژه بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت گفته بود: این پروژه ها در بخش های آب و فاضلاب، حمل و نقل، راهداری، فرهنگی و زیرساختی است که هم اینک در دست اجرا می باشد.

وی عنوان کرد: پروژه بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی نیز از پروژه‌های مهم حوزه بهداشت و درمان استان است که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و پیش بینی می‌شود در نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

این پست ۳۳۲ بار بازدید شده

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید