Surfe .be - خدمات تبلیغاتی با تفاوت های کود حیوانی و کود شیمیای آشنا شوید - manjilnews.ir

با تفاوت های کود حیوانی و کود شیمیای آشنا شوید

فناوری تاریخ انتشار: 01/04/14 بدون نظر   26431 بازدید

اندازه فونت    
با تفاوت های کود حیوانی و کود شیمیای آشنا شوید

با تفاوت های کود حیوانی و کود شیمیای آشنا شوید

ابتدا این سوال پیش می آید که کود چیست و چرا باید از کود استفاده کنیم؟ هرکدام از شما که از گیاهی نگهداری کرده باشید متوجه میشوید که پس از مدتی که به گیاه خود رسیدگی کرده اید و تمام شرایط ایده آل نگهداری را انجام داده اید با دیدن پژمردگی گیاه دچار نگرانی شده اید که میتواند دلیل بر کمبود مواد غذایی موجود در خاک است برای اینکه این مواد غذایی و نیازهای گیاه تامین شود نیازمند کود هستیم زیرا کودها دارای مواد معدنی و عنصرهای زیادی میباشند .

سوال دومی که مواجه میشیم اینه که استفاده از کدوم کود بهتره کود دامی یا کود شیمیایی ؟خب باید به این سوال با توجه به مزایا و معایبی که هر کدام از این کود ها بهمراه دارند پاسخ دهیم که در ادامه به جواب درست برسیم .

استفاده از کود حیوانی چه ویژگی ها و مزایایی دارد ؟

مثلا اگه خاک شما فرسوده شده باشه میتونید با اضافه کردن کود حیوانی به خاک کیفیت خاک را افزایش دهیم آن رو اصلاح کنید همینطور برای خاک هایی که خیلی سبک هستن مثل خاک های ماسه ای و یا خاک هایی که خیلی سنگین اند مثل خاک های رسی بهتراست که از کود حیوانی استفاده کنیم . هرسال برای اینکه زمین و خاک تقویت شود مقداری خاکبرگ یا کود حیوانی به خاکمون همراه با کود شیمیایی اضافه میکنیم و برای استفاده از کود های حیوانی محدودیت ندارید .کود حیوانی برای تقویت گاهان باغچه ای و گل و گیاه آپارتمانی نیز مورد استفاده قرر میگیرد .

کود حیوانی مورد استفاده باید پوسیده نرم ، بدون بو و پوک باشد همچنین تیره بودن رنگ آن نیز نشان دهنده با کیفیت بودن کود میباشد اگر این ویژگی ها را داشت برای خرید کود حیوانی میتواند گزینه مناسبی باشد اما اگر پوسیده نباشد دارای بوی نامطلوب بوده و ممکن است تخم حشرات و بذر علف هرز را نیز داشته باشد .کودهای حیوانی شامل کود اسبی ، کود گوسفندی ،کود گاوی و کود مرغی است که به ترتیب مفید بودن نوشته شده است.

زمان استفاده از کود ها :

کود های حیوانی :بهترین زمان استفاده از کود های حیوانی اواخر پاییز ،اواخر زمستان و اوایل بهار است در این فصول بدلیل اینکه باران و برف وجود دارد باعث پوسیدگی کود میشود که سودمند تر است و بهتر مورد استفاده ریشه قرار میگیرد

چگونه به خاک کود دهیم :

یکی از مهم ترین قسمت های کود دهی چگونگی کود دادن به خاک میباشد ابتدا میبایست کود را بصورت یکنوخت بر سطح خاک پخش کرده سپس با استفاده از یک بیل خاک زیر را با کود مخلوط کنید و سپس دوره سطح خاک را صاف نمایید و بذر گیاه را داخل خاک قرار دهید توجه کنید اگر این کود دهی در فصل پاییز باشد تا اواخر زمستان زمین باید دست نخورده باقی بماند تا تهویه آن بخوبی انجام شود همچنین بهترین روش کود دهی به باغ ها چالکود میباشد .

استفاده از کود دارای بوی ناخوشایندی است و بوی آن نیز بسیار شدید است همچنین مواد تشکیل دهنده ان ها نیز کاملا متفاوت است کود حیوانی املا طبیعی بوده و کود شیمیایی میتواند ترکیبی از مواد طبیعی و مواد شیمیایی نیز باشد همچنین مواد معدنی بسیاری را نیز میتواند شامل شود .

شاید شما اطلاعات کلفی از مواد تشکیل دهنده کود های شیمیایی نداشته باشید در این صورت میتوانید به کارشناسان سایت گل من و تو مراجعه کرده و آنها برای خرید کود کمک بگیرید .

کود شیمیایی در چه مواردی استفاده میشود ؟

یکی از مواد غذایی مورد احتیاج که برای رشد گیاهان ضروری میباشد و به کمک آن میتوان مواد مورد نیاز گیاه را به میزان ضرورت تامین کرد ،کود های شیمیایی هستند این کود هاد مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات زیاد میکنند و باعث افزایش کیفیت و میزان تولید میشوند البته استفاده زیاد از کودهای شیمیایی میتواند باعث بوجود آمدن بیماری در زنجیره غذایی انسان شود که یکی از این بیماری ها سرطان است .در اواخر زمستان و اوایل پاییز معمولا از کود های شیمیایی استفاده میکنند .

آیا میتوان از کود حیوانی بعنوان کود شیمیایی استفاده کرد ؟

علاوه بر کود های حیوانی ذکر شده میتوانیم برای تامین مواد آلی خاک از مواد طبیعی دیگری نیز استفاده کنیم مثل ذرات چربی ماهی ،تکه های چمن ،کمپوست برگ های سوزنی کاج ،پودر استخوان و تکه های چمن که این مواد نیز برای گیاهان مفید هستند تعدادی دیگر از مواد طبیعی هستند که در بخش بالایی خاک هستند و علاوه بر مزیت کود دهی به گیاه برای حفظ رطوبت خاک نیز مورد استفاده قرار میگیرند مثل برگ های کهنه و برگ های سوزنی و چمن ها میباشند .

استفاده از کودهای شیمیایی زمانکه با مواد آلی ترکیب میشوند از کود های شیمیایی غلظت کمتری دارد یعنی مواد غذایی آن کمتر است ولی زمانیکه باهم ترکیب میشوند خاک را سالمتر و بهتر میکنند زیرا میکروب های سودمند خاک را تقویت میکنند .

کود گاوی گرم تر از کود گوسفندی است اما کود گوسفندی مواد غذایی زیادتری دارد. کود مرغی نسبت به سایر کودها بیشترین مواد غذایی را دارد اما باید با سایر کودها مخلوط شود و در فصول سرد استفاده شود. کود مرغی بدلیل اینکه بسیار قوی و فشرده است میبایست در آب حل شود .

تفاوت های کود حیوانی و کود شیمیایی چیست ؟

کود حیوانی به اندازه کود شیمیای از مواد غذایی غنی نمیباشد .

طریقه ساخت کود شیمیایی در کارخانه و به روش شیمیایی است ولی کود حیوانی از تجزیه فضولات حیوانات و محصولات کشاورزی که در گودال ها باز تجزیه میشوند .

مواد تشکیل دهنده کود حیوانی مواد آلی میباشد که برای باروری خاک مفید بوده ولی کودهای شیمیایی میتواند مواد آلی و یا غیر آلی باشد و بازدهی محصول را بهتر میکند .

کود های حیوانی بدلیل نامحلول در آب بودن دیرتر جذب میشوند ولی کود های شیمیایی سریع در خاک حل شده و جذب گیاه میشوند .

کود های حیوانی قابلیت این را دارند که ظرفیت نگهداری آب را افزایش دهند ولی کود های شیمیایی برای حفظ آب در خاک هیچ کمکی نمیکنند .

کود های حیوانی را کشاورزان میتوانند خودشان تهیه کنند و ولی برای تهیه کود های شیمیایی میبایست مبالغ بسیاری را پرداخت کنند .(کود حیوانی اقتصادی میباشد )

کود های حیوانی برای خاک عوارض نداشته و در طولانی مدت باعث میشود که کیفیت خاک نیز زیاد شود ولی استفاده بیش از د از کود های شمیایی برای گیاه و خاک مر بوده و میتواند باعث آسیب به گیاه و خاک شود البته درصورتی که بدانید از چه کود و چه مقدار از این کود های شیمیایی برای گیاه استفاده کنید همچنین اینکه کود شیمیایی مرغوبیت داشته باشد نیز اهمیت بسیاری دارد که میتوانید از فروشگاه گل من و تو اقدام به خرید کود نمایید .

در پایان اینکه هر دو کود حیوانی وکود شیمیایی برای خاک نیاز است زیرا کود حیوانی با اینکه برای خاک ضرر نداشته و مفید نیز میباشد ولی نمیتواند تمام مایحتاج خاک را رفع نماید ولی کود شیمیایی با اینکه میتواند نیاز های خاک و گیاه را تامین کند ولی استفاده بیش از حد از آن برای خاک و گیاه ضرر رسان است پس اگر مقدار درست از آن را استفاده کنیم بسیار مفید نیز میباشد .

 

این پست ۵۲۲۷۹ بار بازدید شده

برچسب ها:

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید