با روف گاردن و انواع پرکاربرد آن بیشتر آشنا شوید

فناوری تاریخ انتشار: 02/12/07 بدون نظر   753 بازدید

اندازه فونت    
با روف گاردن و انواع پرکاربرد آن بیشتر آشنا شوید

با روف گاردن و انواع پرکاربرد آن بیشتر آشنا شوید

روف گاردن ‌ها، فضاهای سبز و آرامی هستند که در پشت بام ساختمان‌ها و دیگر سازه‌های شهری ایجاد می‌شوند. این محیط‌های سرسبز که در پشت بام‌ها ایجاد می‌شوند، امکان تجربه یک فضای سبز و طبیعی را برای ساکنان فراهم می‌کنند.

روف گاردن‌ها انواع مختلفی مانند روف گاردن گسترده، متمرکز و مدولار دارند. برحسب میزان مقاومت ساختمان، هزینه و زمان ساخت می‌توانید روف گاردن مورعلاقه خود را انتخاب کنید. روف گاردن گسترده دارای تنوع گیاهی کمی است، ولی در روف گاردن متمرکز می‌توان گونه‌های مختلفی پرورش داد. مدل مدولار هم ترکیبی از این دو مدل است.

روف گاردن گسترده

روف گاردن گسترده یکی از رایج‌ترین روف گاردن‌هایی است که در پشت بام اجرا می‌شود. در این مدل از سطحی تقریبا به ضخامت ۲۰ سانتی متر برای پرورش گیاهانی که برای رشد به عمق زیادی نیاز ندارند، استفاده می‌کنند. در این مدل سطح وسیعی از پشت بام را چمن کاری می‌کنند. علاوه‌بر چمن می‌توان از گونه‌های سدوم و گیاهانی با ریشه های کوتاه و با دوام نیز در روف گاردن گسترده استفاده کرد.

از مزایا آن می‌توان به امکان اجرای آن در بام هایی با ظرفیت تحمل پایین و هزینه کمتر اجرای آن در مقایسه با دیگر روف گاردن ها اشاره کرد. اجرای روف گاردن گسترده به آماده سازی و تقویت سازه نیازی نداشته و بنابراین هزینه پایین‌تری دارد. ولی نمی‌توان گیاهان متنوعی در آن پرورش داد و این نوعی محدودیت محسوب می شود. این نوع روف گاردن را نمی توان به شکل های مختلف اجرا کرد و کاربرد عمده آن برای افزایش سرانه سبزینگی است.

روف گاردن نیمه متمرکز یا مدولار

روف گاردن نیمه متمرکز را به شکل پرتابل مدولار اجرا می‌کنند که به عبارتی ترکیبی از نوع گسترده و متمرکز است. در این نوع روف گاردن می توان گیاهان متنوعی کاشت و از تجهیزاتی مانند مبلمان، آبنما و… هم استفاده کرد. می‌توانید در روف گاردن متمرکز از فلاور باکس هم برای کاشتن گل ها و گیاهان رنگارنگ استفاده کنید. در فلاورباکس‌های وسیع خود می‌توانید سبزیجات، گیاهان فصلی و گیاهان همیشه سبز را پرورش داده و حال و هوای طبیعی تری به روف گاردن خود ببخشید.

این باکس‌ها به صورت ثابت و متحرک هستند و در صورتیکه بخواهید هرازگاهی جای آن ها را عوض کنید، می توانید از نوع متحرک استفاده کنید. برای اجرای این مدل به زیرسازی و عایق سازی نیازی نبوده و می‌توان از سیستم آبیاری قطره ای هم کمک گرفت. همچنین هنگام اجرای مدل مدولار برخلاف سایر مدل ها که جزئی ترین اشتباهات هم منجر به ایجاد آسیب های غیرقابل جبران می شد، وجود ندارد.

برخلاف مدل متمرکز که روی اغلب ساختمان‌های قدیمی قابل اجرا نبود، این مدل به‌دلیل عدم نیاز به زیرسازی روی اکثر ساختمان‌های جدید و قدیمی قابل اجرا است. ساخت روف گاردن مدولار به وجود استحکامی بسیار بالا و پیش نیازهای سازه ای بستگی ندارد. هزینه اجرای روف گاردن نیمه متمرکز متوسط بوده و به مواردی مانند مساحت پشت بام، نوع تجهیزات و سیستم آبیاری بستگی دارد. در حالت کلی به‌دلیل استفاده از سیستم آبیاری قطعه‌ای و فلاورباکس در این مدل، هزینه اجرای آن پایین خواهد بود. علاوه‌بر کاهش هزینه، کاهش زمان ساخت هم از دیگر مزایای این مدل است.

روف گاردن متمرکز

اگر می‌خواهید از گل و گیاهان متنوعی در روف گاردن خود استفاده کنید، روف گاردن متمرکز گزینه مناسبی است. در این نوع روف گاردن از زمینی با ضخامت بیشتر برای کاشت گیاهان استفاده می‌شود و حتی می‌توان درخت ها و درختچه هایی نیز در آن کاشت. با کاشتن درخت های سرسبز و بزرگ در روف گاردن می‌توان به زیبایی محیط افزود و هوایی پاکیزه تر ایجاد کرد.

اجرای این نوع روف گاردن هزینه بالایی نسبت به دیگر مدل‌ها دارد. همچنین قبل از اجرای آن باید میزان تحمل وزن پشت بام را هم بررسی کرد. این نوع روف گاردن روی اکثر ساختمان های جدید که تحمل وزن بالایی دارند، قابل اجرا است. تنوع گیاهی بالا، قابلیت استفاده از آبنما، استخر، زمین بازی، آلاچیق، باربیکیو و مبلمان نیز از مزایای این نوع روف گاردن ها هستند.

سخن پایانی

در یک روف گاردن می‌توان به خلق یک فضای سبز، کاشت گیاهان و درختان، ایجاد فضای دنج برای استراحت و تفریح، کاشت سبزیجات و… پرداخت. روف گاردن گسترده، متمرکز و نیمه متمرکز از انواع روف گاردن های رایج هستند که هر کدام ویژگی های مخصوصی دارند.

در روف گاردن گسترده تنوع گیاهی کمی وجود داشته و اغلب از چمن استفاده می شود. روف گاردن متمرکز می‌توان از آبنما، مبلمان، استخر و… هم همراه گیاهان متنوع بهره برد. روف گاردن مدولار نیز هم دارای تنوع گیاهی بالا است و هم می‌توان در آن آبنما و… تعبیه کرد. تیم مجرب چوبین ویلا این روف گاردن ها را با بهترین سازه ها برای شما می سازند.

 

این پست ۱۳۳۲ بار بازدید شده

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید