کاهش ۱.۹ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان/ رشد نرخ مشارکت زنان در بازار کار

ایران و جهان تاریخ انتشار: 03/04/08 بدون نظر   20 بازدید

اندازه فونت    
کاهش ۱.۹ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان/ رشد نرخ مشارکت زنان در بازار کار

به گزارش خبرنگار اقتصادی منجیل خبر به نقل از ایرنا، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال یکی از معاونت‌های مهم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که توانسته در بیش از ۲ سال فعالیت خود، رکوردهای خوبی را بر جای بگذارد. کاهش نرخ بیکاری، ثبت کمترین نرخ بیکاری در ۴۰ سال اخیر و افزایش میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان از جمله اتفاقاتی است که به واسطه فعالیت این معاونت و رفع موانع حوزه کار توسط آن در وزارت تعاون رخ داده است.

آخرین آمار مربوط به تغییر جمیعت فعال کشور (عرضه جدید نیروی کار) بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ متوسط تغییرات جمعیت فعال کشور عدد منفی ۶۷۳ هزار نفر را نشان می‌دهد. متوسط تغییرات در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به عدد ۴۰۸ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲ به ۵۷۳ هزار نفر رسیده است. تغییرات نشان می‌دهد عرضه جدید نیروی کار روند مثبت و صعودی داشته است.

بخش دیگری از عملکرد این مجموعه به مقایسه نرخ مشارکت به تفکیک زن و مرد در یک سال منتهی به سال ۱۴۰۲ اشاره دارد. نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۶ در سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۲ در سال ۱۴۰۲ رسیده و پیشرفت ۰.۸ درصدی را تجربه کرده است. نرخ مشارکت مردان ۶۸.۲ بوده و اکنون به ۶۸.۴ رسیده است. در این بخش نیز پیشرفت ۰.۰۲ درصدی رخ داده است. نرخ مشارکت کل نیز افزایشی شده و از ۴۰.۹ به ۴۱.۳ رسیده است.

ایجاد اشتغال جدید در کشور نیز بخش دیگری از عملکرد معاونت توسعه کارآفرینی وزارت تعاون است. در این بخش تغییرات در جمیعت شاغل کشور تحلیل شده است و نتایج نشان می‌دهد متوسط میزان تغییرات در سال‌های ۱۳۹۸-۱۴۰۰ عدد منفی ۴۱۳ هزار نفر بوده که این متوسط تغییرات در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۲ به ۵۲۲ هزار نفر رسیده است. آمار مربوط به سال ۱۴۰۲ نیز به‌تنهایی بیانگر ایجاد ۷۷۵ هزار فرصت شغلی در کشور است.

کاهش ۱.۹درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان/ رشد نرخ مشارکت زنان در بازار کار

مقایسه خالص ایجاد اشتغال جدید به تفکیک جنسیت بخش دیگری از این گزارش است. خالص اشتغال ایجاد شده در سال ۱۴۰۰ عدد منفی ۱۴۳ هزار نفر برای زنان و ۳۲۷ هزار نفر برای مردان بوده که در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۳۷ هزار اشتغال جدید برای زنان و ۱۳۲ هزار اشتغال جدید برای مردان رسیده است. خالص اشتغال ایجاد شده در سال ۱۴۰۲ برای زنان ۵۱۹ هزار شغل و برای مردان ۲۵۵ هزار شغل بوده است. این جدول از ایجاد اشتغال بیشتر برای زنان در سال ۱۴۰۲ حکایت دارد.

نرخ بیکاری کل، جوانان و فارغ‌التحصیلان، بخش دیگری از این گزارش است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال ۱۴۰۰ عدد ۱۳.۷ درصد، در سال ۱۴۰۱ عدد ۱۲.۹ و در سال ۱۴۰۲ عدد ۱۱.۸ بوده است. نرخ بیکاری جوانان از ۲۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۱.۲ در سال ۱۴۰۲ رسیده است. نرخ بیکاری کل نیز ۱.۱ درصد کاهش را تجربه کرده و از ۹.۲ درصد در سال ۱۰۰ به ۸.۱ درصد رسیده است.

این پست ۳۲ بار بازدید شده

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید