واکسیناسیون کرونا؛ دو دولت، دو رویکرد

ایران و جهان تاریخ انتشار: 03/04/06 بدون نظر   24 بازدید

اندازه فونت    
واکسیناسیون کرونا؛ دو دولت، دو رویکرد

به گزارش منجیل خبر به نقل از ایرنا ، ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ بود که خبری، زنگ خطر شیوع بیماری کرونا را در کشور روشن کرد. وزارت بهداشت ابتلای دو نفر را در شهر قم رسما تایید کرد. از آن زمان تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۳۶ نفر را در کشور مبتلا کرده و ۱۴۴ هزار و ۷۹۷ نفر را نیز به ورطه مرگ کشانده است. کرونای هزار چهره در کشورمان تاکنون هشت موج را رقم زده است و هر بار با چهره‌ و جهشی جدید؛ ووهان، آلفا، بتا، دلتا، گاما و اُمیکرون که هر کدام یک یا چند اوج‌گیری را رقم زدند.

جان مردم از همه چیز برای ما مهم‌تر است

در اواسط مرداد ۱۴۰۰ دولت سیزدهم در بحرانی‌ترین شرایط دولت را تحویل گرفت. روی کار آمدن دولت جدید همزمان شده بود با موج بسیار هولناک و کشنده دلتا که در تابستان ۱۴۰۰ تا تعداد روزانه ۷۰۰ کشته نیز رسیده بود و خانواده های بسیاری را داغدار کرد؛ تا حدی که در بعضی شهرستان‌های کشور حتی در قبرستان‌ها جای خالی برای دفن نبود و مجبور به تاسیس قبرستان جدید شده بودند.

از طرفی علاوه بر لبریز شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی؛ در میانه تابستان برخی اقلام دارویی کرونا و ازجمله سرم تزریقی کمیاب و توزیع‌شان به چند داروخانه محدود شده بود. مردم ساعت‌ها به این داروخانه و آن داروخانه مراجعه می‌کردند و در صف‌های طویل چند ساعته برای دریافت دارو و درمان می‌ایستادند؛ موضوعی که رئیس‌جمهور منتخب را در ۲۱ مردادماه و در شرایطی که حدود ۹ روز از استقرارش در نهاد ریاست جمهوری می‌گذشت، به میان ازدحام مردم در داروخانه ۲۹ فروردین به‌عنوان یکی از داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای کرونایی کشاند و مجدداً در این بازدید سرزده تاکید کرد که «همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است.»

شهید رئیسی با بیان اینکه «جان مردم از همه چیز برای ما مهم‌تر است»، اظهار داشت: «معاون اول رئیس‌جمهوری هم جلسات متعددی برای موضوع واردات واکسن و نیز دارو برگزار کرده و مجموع این فعالیت‌ها باعث می‌شود که مشکلات در این حوزه برطرف شود.» به این ترتیب بود که روند ورود واکسن به کشور شدت گرفت و با همراهی هلال‌احمر کشورمان، در هر پرواز حدود پنج و بعضاً تا ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شد و نهایتاً هم سرعت تزریق واکسن کرونا در کشور شتاب گرفت.

در چنین شرایطی، شهید رئیسی در شامگاه سیزدهم شهریور ۱۴۰۰ و در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم دوباره تاکید کرد که از ابتدای کار در دولت، مساله کرونا از اولویت‌های اول و نیازمند یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت بود. در نهایت مدتی نگذشت که واکسیناسیون عمومی به سرانجام رسید و بیماری مهار و مدیریت شد.

در نهایت هم رئیس‌جمهوری ۳۰ خرداد سال گذشته و در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم مجدداً با بیان اینکه در ابتدای کار دولت تعداد کسانی که به دلیل کرونا عزیزان خود را از دست می‌دادند بسیار بالا بود، اظهار کرد: «فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی تعطیل بود و حتی برخی هموطنان برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند. آقایان می‌گویند ما دنبال واکسن بودیم اما وضعیت این بود. ما هم تولید و هم واردات واکسن را پیگیری کردیم. مراکز واکسیناسیون در کشور فعال شد، شش نوع واکسن تولید شد و واردات واکسن هم انجام شد.» و به این ترتیب بود که به دنبال مجموعه اقدامات انجام شده، مردادماه سال گذشته پایان اضطرار کرونا در ایران اعلام شد.

واکسیناسیون کرونا؛ دو دولت، دو رویکرد

انتخاب درست، نتیجه درست در پی دارد
در ماجرای کرونا به عینه دیده شد که تفاوت رویکرد مدیریتی چقدر در تسریع و تسهیل روند واکسیناسیون و ارتقا سلامت تاثیر داد. در دولت سیزدهم، رویکرد رئیس‌جمهور فقید، حضور در میان مردم بود؛ رویکردی از جنس تلاش و خستگی ناپذیری که هدفش فقط رفع مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن بود و آن هم به نفع قاطبه‌ی مردم.

در دولت قبل از سیزدهم نیز تلاش‌هایی صورت گرفت، ولی تلاشی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و با همه‌ی توان و به صورت شبانه‌روزی نبود. و نتیجه‌ای جز معطل شدن کشور و از دست دادن تعداد بسیار زیادی از مردم را نیز در پی نداشته بود. حال در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، باید دید کدام نامزد انتخاباتی رویکردی شبیه رویکرد شهید رئیسی دارد. رویکردی که مقام معظم رهبری، آن را مدیریت جهادی نامیده‌اند

واردات ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا، اولین اقدام دولت شهیدِ جمهور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واردات ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا را اولین اقدام دولت شهیدِ جمهور در شروع کار در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: آیت الله رئیسی ستاد ملی کرونا را فرماندهی می‌کرد.

بهرام عین اللهی در توصیف تدابیر ویژه شهید جمهور در حوزه بهداشت و درمان با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی که روزانه ۷۰۰ فوتی کرونا داشتیم کشور را تحویل گرفت، افزود: رهبر معظم انقلاب در بدو شروع به کار دولت فرمودند اولین اولویت شما باید مهار کرونا باشد و آیت الله رئیسی برای تحقق این امر شب و روز نداشت.

وی با اشاره به این که در آن زمان فقط ۱۸ میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شده بود، اظهار داشت: ایشان شخصاً به مساله کمبود واکسن ورود کرد و پس از گفت وگویی که با رئیس جمهور چین داشت، اولین محموله واکسن که ۱۰ میلیون دوز بود وارد کشور شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: روزانه ۵۰ هزار مراجعه به بیمارستان‌ها، ۲۰ هزار بستری و ۸ هزار مریض بدحال داشتیم در حالی که فقط ۷۰ هزار دوز روزانه واکسن تزریق می‌شد و برخی‌ ها سخن از رفتن به ارمنستان و سایر کشورها، برای دریافت واکسن می کردند.

عین اللهی بیان کرد: با توصیه آیت الله رئیسی جنبش مردمی واکسیناسیون شکل گرفت و با بسیج مردمی و استفاده از تمام امکانات کشور و بسیج مراکز، مساجد، حسینیه‌ها، ورزشگاه‌ها و پایگاه‌های بسیج، تزریق واکسن را به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز رساندیم.

وی ادامه داد: تا پیش از دولت سیزدهم فوتی های کرونا ۱۲۲ هزار نفر بود که در این دولت به ۲۰ هزار نفر رسید.

وزیر بهداشت فرماندهی شهید آیت الله رئیسی را در ستاد کرونا برجسته خواند و گفت: تحت این فرماندهی بود که کرونا مهار شد.

عین اللهی ۲ برابر شدن تخت های picu را یکی دیگر از یادگارهای شهید رئیسی در ایام کرونا نام برد و گفت: کرونا اُمیکرون بیشتر بچه‌ها را درگیر می کرد و ما تخت مراقبت های ویژه کودکان کم داشتیم که با دستور رئیس جمهور ۵۰۰ تخت picu به هزار تخت افزایش یافت تا کودکان در همه گیری کرونا دچار مشکل نشوند.

واکسیناسیون کرونا؛ دو دولت، دو رویکرد

غلبه بر بیماری کرونا با واردات پنج برابری واکسن

غلبه بر بیماری کرونا با واردات پنج برابری واکسن با هزینه ای بیش از یک میلیارد دلار در دولت سیزدهم رقم خورد تا سلامت مردم در برابر این بیماری تضمین شود.

با توجه به اینکه بیماری کرونا از اواخر سال ۹۸ در کشور شیوع و همه گیری آن آغاز شد، قبل از روی کار آمدن دولت مردمی روزانه ۷۰۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دادند و واکسیناسیون عمومی در ابهام تعلل ها قرار داشت، با آغاز بکار این دولت، سیل واردات واکسن از شهریور ماه ۱۴۰۰ روند افزایشی به خود پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱، ۸۰ درصد مردم در گروههای سنی مختلف اعم کودک و نوجوان، بزرگسال، میانسال، سالمند و سالخورده در برابر کرونا واکسینه شدند، بطوریکه بر اساس اعلام بانک مرکزی ۷۳ درصد تامین ارز واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم انجام شده است.

‌بانک مرکزی در راستای تحقق هدف دولت سیزدهم در صیانت از سلامت عمومی هموطنان در مقابله با ویروس کرونا، ۱.۴۸۷ میلیارد دلار برای واردات ‌واکسن کرونا تامین کرد.

تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۱۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۷۰۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۴۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۲۶۶ دُز رسید.

در ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۱ با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، اولین روز بدون مرگ و میر روزانه کرونا در کشور ثبت شد، همزمان با ثبت اولین روز بدون فوتی در کشور، صفحه مقام رهبری در فضای مجازی نیز با انتشار این بیانات، به این موضوع مهم واکنش نشان داد که «ملت ما، مسوولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در تولید واکسن علیه کرونا به خودکفایی رسیدیم.

دولت سیزدهم توانست با تزریق ۱۴۹ میلیون دز واکسن کرونا در بین دولت‌های پیشرو در تزریق واکسن کرونا قرار گیرد این اتفاق درحالی رخ داد که در دولت قبل تنها ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار دُز معادل ۲۰ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسن را دریافت کرده بودند و میزان تزریق دُز دوم واکسن نیز به ۳ میلیون و ۷۲ هزار دُز معادل ۵ درصد جمعیت هدف رسیده بود اما امروز بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف کشور واکسینه شده‌اند به طوری که به گفته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، آیت الله رئیسی، مبارزه با کرونا را اولین اولویت خود قرار داد و تامین واکسن در صدر کارهای دولت قرار گرفت و با مشارکت مردم و نیروهای مسلح، واکسن در حجم گسترده در مدت کوتاهی تزریق و رکورد روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز و هفتگی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در ایران ثبت شد.

این پست ۳۴ بار بازدید شده

برچسب ها: , , ,
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید