همراه با تاریخ المپیک؛ از اولین‌ها تا چهره برافروخته هیتلر/ قسمت اول

ایران و جهان تاریخ انتشار: 03/04/05 بدون نظر   20 بازدید

اندازه فونت    
همراه با تاریخ المپیک؛ از اولین‌ها تا چهره برافروخته هیتلر/ قسمت اول

به گزارش منجیل خبر به نقل از ایرنا، بازی‌های المپیک پاریس از ۵ تا ۲۱ مردادماه سال جاری در شرایطی برگزار می‌شود که طی آن نمایندگان کشورهای مختلف برای اثبات شایستگی‌های خود به میدان می‌روند. با هم مروری خواهیم داشت به برخی از اتفاقات و حاشیه‌های ادوار مختلف این بازی‌ها.

حضور زنان ورزشکار در المپیک؛ ۱۹۰۰ پاریس

نخستین حضور زنان ورزشکار در المپیک به بازی‌های ۱۹۰۰ پاریس باز می‌گردد. زمانی که از مجموع ۹۹۷ ورزشکار ۲۲ ورزشکار زن بودند. در آن زمان، آنها فقط مجاز به رقابت در پنج رشته ورزشی بودند: تنیس، قایقرانی، کروکت، سوارکاری و گلف. با گذشت زمان و تغییرات بسیاری که در حوزه‌های مختلف رقم خورد شاهد حضور بیشتر زنان در رشته‌های مختلف بودیم تا به بازی‌های ۲۰۱۲ لندن رسیدیم. المپیک لندن اولین بازی‌هایی بود که در آن زنان در تمامی رشته‌های ورزشی به میدان رفتند.

قهرمانی یک سیاه‌پوست برابر چشمان عصبانی هیتلر

بازی های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ در آلمان نازی قرار بود به عنوان ویترینی برای برتری نژاد آریایی عمل کند، اما موفق ترین رقیب در این بازی ها، ورزشکار سیاهپوست جسی اونز بود. این آمریکایی – که اکنون به عنوان یکی از بزرگترین المپیکی های تمام دوران شناخته می شود – در دوی ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، امدادی ۴ در ۱۰۰ متر و پرش طول موفق عمل کرد و در مجموع ۴ مدال طلا گرفت. در شرایطی که همه چیز در اختیار و تحت کنترل نازی‌ها بود از جسی اونز خواسته شد تا در رقابت با نماینده آلمان شکست خورده و به مقام دومی بسنده کند اما او نه تنها این کار را نکرد بلکه با تلاش مضاعف یک نشان طلای دیگر را به نام خود ثبت کرد، آنهم در برابر چشمان هیتلر.

همراه با تاریخ المپیک؛ از اولین‌ها تا چهره برافروخته هیتلر/ قسمت اول

از المپیک تا پارا؛‌ نقطه عطفی برای ورزشکاران معلول

بازی‌های پارالمپیک رویای انسانی بود که می‌خواست بازی‌های المپیک را گسترش دهد. در سال ۱۹۴۸ سر لودویگ گاتمن، جراح مغز و اعصاب که از آلمان نازی به انگلستان فرار کرده بود شروع به کمک به افرادی کرد که آسیب دیدگی نخاعی داشتند. او ورزش را در برنامه توانبخشی بیماران خود گنجاند، ایده او این بود که از ورزش برای بالابردن توان افراد و توانایی آنها برای مقابله با افسردگی استفاده کند. در سال ۱۹۶۰، اولین بازی‌های پارالمپیک در رم و در کنار بازی‌های المپیک برگزار شد و پس از آن هر ۴ سال‌یکبار استمرار یافت.

ورود المپیک به صفحه جادویی تلویزیون

بازی‌های المپیک تا سال ۱۹۶۰ ادامه یافت اما در این سال یک اتفاق بزرگ رقم خورد. بازی‌های این دوره از طریق تلویزیون برای علاقه‌مندان پخش شد تا آنهایی که در رُم نبودند هم خود را در این دوره از بازی‌ها ببینند. این اتفاق و نگاه وسیع رسانه‌ای باعث شد دوره جدیدی در عرصه این بازی‌ها رقم بخورد و تبلیغات و نگاه اقتصادی ویژه‌ای به بازی‌های المپیک شود.

همراه با تاریخ المپیک؛ از اولین‌ها تا چهره برافروخته هیتلر/ قسمت اول

۱۹۶۸؛‌ اعتراض دو قهرمان سیاه‌پوست با مشت‌های گره کرده

یکی از تصاویر خاص و به یادماندنی اعتراض در المپیک به تصویری باز می‌گردد که دو قهرمان سیاه‌پوست المپیک با مشت‌های گره کرده خود اعتراض خود را به همه نشان دادند. پس از کسب مدال طلا و برنز در دوی ۲۰۰ متر، تامی اسمیت و جان کارلوس (ورزشکاران آفریقایی، آمریکایی) در زمان برافراشته شدن پرچم و نواخته شدن سرود ملی کشورشان مشت‌های خود را گره کرده و رو به آسمان بردند.

هر چند برخی از رهبران حقوق مدنی از ورزشکاران سیاه پوست آمریکایی خواسته بودند تا بازی‌های المپیک را تحریم کنند اما در عوض، حرکت نمادین غیر خشونت آمیز اسمیت و کارلوس، باعث شد تا شکل جدیدی از اعتراض آنها به گوش جهانیان برسد.

تحریم بازی‌های ۱۹۷۶ از سوی کشورهای آفریقایی

در این دوره از بازی‌ها کشورهای آفریقایی خواستار عدم حضور نیوزیلند در بازی‌ها شدند. آنها اعتقاد داشتند با توجه به حضور این کشور در مسابقات ورزشی با آفریقای جنوبی دوران آپارتاید، نباید در این رویداد به میدان بیاید اما کمیته بین‌المللی المپیک با این درخواست مخالفت کرد و در نتیجه کشورهای آفریقایی از حضور در این دوره از بازی‌ها خودداری کردند.

همراه با تاریخ المپیک؛ از اولین‌ها تا چهره برافروخته هیتلر/ قسمت اول

۱۰۰ساله شدن المپیک با کِلی

محمد علی کِلی قهرمان افسانه‌ای و فوق سنگین بوکس جهان یکی از چهره‌های ماندگاری است که افتخارات بسیاری را به دست آورد. او با دعوت مسوولان برگزاری المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و در شرایطی که با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می‌کرد، مشعل این دوره از بازی‌ها را روشن کرد. او به دلیل شرایط خاصی که داشت از طریق دستگاهی که برای این کار تعبیه شده بود، مشعل بازی‌ها را روشن کرد تا این دوره از بازی‌های المپیک به صورت رسمی آغاز شود.

اتحاد تاریخی کره شمالی و کره جنوبی در رژه المپیک

در مراسم افتتاحیه بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی یک اتفاق تاریخی رقم خورد، جایی که ورزشکاران کره شمالی و کره جنوبی در کنار هم و به صورت یکپارچه رژه رفتند. چانگ اون سون بسکتبالیست زن از کره جنوبی و پارک چونگ چول، مربی مرد جودو از کره شمالی، با حمل پرچمی با زمینه سفید و طرحی آبی‌رنگ از کل شبه جزیره کره و با لباس‌هایی متحدالشکل وارد استادیوم شدند.

اولین بانوی ورزشکاری که مدال المپیک گرفت

اولین قهرمان زن المپیک، هلن دو پورتالس، ورزشکاری سوئیسی،‌ آمریکایی بود که علاقه زیادی به اسب‌سواری و دریانوردی داشت. او در ۲۲ مه ۱۹۰۰ و در رشته قایقرانی نخستین مدال المپیک را کسب کرد تا اولین زنی باشد که مدال این بازی‌ها را از آن خود کرده باشد. همچنین شارلوت کوپر بریتانیایی با پیروزی در رقابت‌های تنیس، اولین قهرمان انفرادی زن در تاریخ المپیک شد.

این پست ۳۴ بار بازدید شده

برچسب ها: ,
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید