هزار میلیارد ریال مطالبات چایکاران شمال کشور واریز شد

گیلان تاریخ انتشار: 03/04/14 بدون نظر   21 بازدید

اندازه فونت    
هزار میلیارد ریال مطالبات چایکاران شمال کشور واریز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالبات چایکاران شمال کشور از سهم دولت برای خرید برگ سبز چای تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه پرداخت شده و بقیه طلب آنان نیز در هفته‌های آینده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال معادل ۴۸ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شد، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان چای کشور تاکنون ۵۰ درصد سهم کارخانجات بابت خرید برگ سبز چای نیز تسویه شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: از آغاز برداشت برگ سبز چای در اردیبهشت ماه تاکنون ۷۰ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شد که ۴۴ هزار و ۸۰۰ تن برگ سبز چای درجه یک و بقیه درجه ۲ است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از برنجکاران تداوم دارد، اضافه کرد: این نوید را به شالیکاران سخت کوش که با رنج و سختی؛ کشت و کار برنج را انجام می‌دهند، خواهم داد که بر اساس رویکرد دولت سیزدهم از آنان پشتیبانی کنیم.

استاندار گیلان اظهار کرد: برای تنظیم بازار شرایط خوبی فراهم شده و جلوی واردات گرفته شد ضمن اینکه در سال جاری نیز برنامه‌ها برای جبران سال گذشته ادامه می‌یابد.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است. سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران تولید شد؛ شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ جدید خرید هر کیلو برگ سبز چای درجه یک را ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ را ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

این پست ۴۲ بار بازدید شده

برچسب ها: ,
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید