حمایت از جامعه عشایری کشور افزایش می‌یابد

گیلان تاریخ انتشار: 03/04/12 بدون نظر   29 بازدید

اندازه فونت    

به گزارش خبرنگار ایرنا، شایان نادری روز سه‌شنبه در نشست شورای عشایری گیلان در رشت اظهار کرد: بیش از ۵۰ دستگاه در حوزه خدمات‌رسانی به جامعه عشایری تکلیف دارند اما آن طور که باید به این قشر خدمات داده نشده است و برخی از دستگاه‌ها در این ارتباط کوتاهی کردند.

وی افزود: شهید آیت‌الله رئیسی نخستین رئیس جمهوری بود که دستورالعمل ۱۰ بندی ویژه در خصوص حمایت از عشایر ابلاغ کرد که بخشی از آن در دستور کار بوده و بقیه نیز در حال پیگیری است.

نادری با اشاره به نقش موثر و جایگاه جامعه عشایری کشور بیان کرد: نگاه ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به این جامعه منحصر به فرد بوده و موجب دیده شدن عشایر کشور شد که این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه آمار جامعه عشایری کشور کم اما نقش آنان پررنگ است، اضافه کرد: این جمعیت در مرزبانی، تولید گوشت، امنیت غذایی، صنایع دستی و تولیدات متناسب با زیست بوم نقش پررنگی دارند؛ آنان سربار نبوده و نیستند بلکه باری از دوش نظام برداشته و برمی‌دارند.

این مسئول بیان کرد: گاه آنطور که باید به جامعه عشایری کشور توجه نشده‌است از این بابت از آنان عذرخواهی می‌کنیم، تمام تلاش و برنامه‌ریزی ما این است تا معضلات و مشکلات این قشر برطرف شود.

وی درباره توزیع پنل خورشیدی بین عشایر اظهار کرد: یکی از موضوعات دستورالعمل ۱۰ بندی ابلاغی از سوی شهید رئیسی این بوده که وزارت نیرو ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی تهیه و در اختیار عشایر قرار دهد که تاکنون بخشی از این تعهد محقق شده و باید به طور کامل تحقق یابد.

نادری با تاکید بر اینکه عشایر واقعی باید از خدمات و چتر حمایتی بهره‌مند شوند، اضافه کرد: اسامی عشایر جامانده باید در سامانه مرجع آمار ثبت شود و از خدمات لازم برخوردار شوند.

عشایر، میراث‌دار فرهنگ و آیین‌های کهن

استاندار گیلان هم در این جلسه با بیان اینکه جامعه عشایر میراث‌دار سنت، فرهنگ، آدام و رسوم ما هستند، گفت: با توجه به نگاه ویژه شهید رئیسی برای خدمات‌رسانی به عشایر نباید کوتاهی شود و دستگاه‌ها باید به این موضوع توجه کنند.

اسدالله عباسی با اشاره به نقش موثر جامعه عشایر در گیلان اظهار کرد: این جمعیت استان با بیش از ۲۰۰ هزار راس دام سبک در عرضه فرآورده‌های گوشتی و دامی سالم و ارگانیک فعالیت دارند از اینرو باید به آنان توجه شود.

وی با بیان اینکه در ۱۱ شهرستان کوچ عشایر را داریم و بیشترین آمار مربوط به غرب استان است، اضافه کرد: جامعه عشایری بهترین حافظان مرتع هستند و در ماندگاری چرخه طبیعت نقش موثری دارند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه مدیران استان به رفع مشکلات و فراهم‌کردن نیازهای عشایر بیان کرد: بیمه عشایر، تامین آرد، واکسیناسیون دام و امکانات آموزشی از موضوعاتی است که مسئولان هر یک از دستگاه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: رئیس جمهور شهید به محرومان توجهی ویژه داشت و به دوردست ترین مناطق کشور برای شنیدن درد و دل مردم و برطرف کردن مشکلات آنان سفر می‌کرد؛ این توجه شهید جمهور به مناطق محروم باید الگوی ما مدیران باشد.

جامعه عشایر در حیات اقتصادی کشور نقش بارز دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در ادامه گفت: ترکیب اجتماعی جمعیت ایران متشکل از سه جامعه متمایز شهری، روستایی و عشایری است و حیات اجتماعی از دیرباز متاثر از روابط متقابل و توامان جوامع یاد شده بود و در این میان جامعه عشایری همواره نقش بارز و تعیین کننده ای در سرنوشت سیاسی و حیات اقتصادی کشور داشته و دارند.

صالح محمدی نیز در این نشست اظهار کرد: عشایر کوچنده به استناد ماده یک آیین نامه ساماندهی عشایر مصوب سال ۱۳۸۴ به مردمی اطلاق می‌شوند که حداقل دارای سه ویژگی شامل؛ ساخت اجتماعی قبیله‌ای، مبتنی بر سلسله مراتب ایلی، اتکای معاش به دامداری و شیوه زندگی شبانی مبتنی بر کوچ باشند.

وی با تشریح توانمندی جامعه عشایری افزود: عشایر میراث دار و حافظان ادب، رسوم و سنت های کهن کشور، تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی سالم و ارگانیک، تولیدات متکی بر منابع در دسترس و داخلی، ایجاد امنیت در مناطق دور افتاده و مرزی کشور هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: آمار (ثبتی مبنایی) عشایر در قشلاق یک هزار و ۵۹۸ خانوار (آمار واقعی سه هزار و ۷۷۰ خانوار) است و تعداد خانوار (ثبتی مبنایی) عشایر در ییلاق یک هزار و ۶۴۲ و آمار واقعی سه هزار و ۸۱۴ خانوار است.

این پست ۴۴ بار بازدید شده

برچسب ها: , ,
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید