حال و هوای انتخابات با رای‌اولی‌ها/ملاک رئیس جمهور اصلح از نظر این جوانان چیست؟

ایران و جهان تاریخ انتشار: 03/04/08 بدون نظر   19 بازدید

اندازه فونت    
حال و هوای انتخابات با رای‌اولی‌ها/ملاک رئیس جمهور اصلح از نظر این جوانان چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه جامعه منجیل خبر به نقل از ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور از صبح امروز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها آغاز شد. «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند که زاکانی و قاضی زاده هاشمی از ادامه مسیر انصراف دادند.

در این خصوص، برنامه‌های انتخاباتی از تاریخ ۲۸ خرداد آغاز شد و تا ۵ تیر ادامه داشت، نامزدهای ریاست جمهوری در این مدت زمانی برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف را عنوان کرده و براین اساس مشخص شد که هر کدام به چه موضوعاتی قرار است که توجه کنند.

در یک ماه گذشته همه آحاد جامعه در این ایام توجه خود را معطوف به نامزدهای انتخاباتی و برنامه‌های آنان کرده‌اند تا بهترین گزینه را برای ریاست جمهوری ۴ سال آینده ایران انتخاب کنند. در این میان دانش‌آموزان هم بویژه رای اولی‌ها در این مدت نامزدهای انتخاباتی را زیر نظر داشته تا بتوانند در آینده ایران سهیم باشند.

براساس اعلام حجت‌الاسلام محمد حسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تعداد رای‌اولی‌ها یک میلیون است که برنامه‌هایی از جمله برگزاری پویش‌های مختلف برای حضور موثرتر آنها در انتخابات تهیه شده است.

در واقع رای‌ اولی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری شور و حالی بیشتر و متفاوت‌تری برای حضور در جشن تکلیف سیاسی خود را دارند چراکه تجربه اولین رای همیشه در ذهن‌های آنها باقی می‌ماند.

همچنین این تعداد از افراد که پیشتر نمی‌توانستند به صورت مستقیم نظرات خود را در انتخابات مهم کشور تاثیر دهند، اکنون پای صندوق‌های رای می‌آیند و نقش آفرینی را تجربه می‌کنند و هرچند که از سال‌های گذشته حافظه سیاسی آنها فعال شده اما بطور جدی از امسال و این انتخابات خاطره‌های ملی آنها شکل می‌گیرد.

در این راستا، به گفت‌وگو با برخی از رای‌اولی‌ها پرداختیم تا نظر آنها درباره رای دادن و معیارهای انتخاب رئیس جمهور آینده از نگاه آنها را بیشتر بدانیم.

حال و هوای انتخابات با رای‌اولی‌ها/ملاک‌های بهترین رئیس‌جمهور از نظر این جوانان چیست؟

رئیس جمهور باید مدافع حقوق زنان باشد

مینا دانش‌آموزان پایه دوازدهم است که امسال رای اولی محسوب می‌شود، او به خبرنگار منجیل خبر به نقل از ایرنا گفت: امسال حتما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم، می‌خواهم در آینده کشورم سهیم باشم.

وی افزود: با وجود اینکه پخش مناظرات در زمان امتحانات نهایی ما بود اما من سعی کردم از تلویزیون و شبکه‌های مجازی نظرات و گفت‌و شنود نامزدهای انتخاباتی را بشنوم و سپس تصمیم‌ نهایی را بگیرم.

این دانش‌آموز همچنین عنوان کرد: ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را مدنظر قرار دادم و همچنین نظر نامزدهای انتخاباتی در حوزه بانوان برایم اهمیت بسیاری داشت. رئیس جمهور یک کشور باید مدافع حقوق زنان باشد.

برنامه ریزی کارشناسی در بعد اقتصادی برایم اهمیت دارد

امیرعلی یکی دیگر از رای اولی‌هاست که درباره حضورش در انتخابات گفت: سال‌های قبل هم انتخابات برایم اهمیت داشت و همیشه می‌خواستم که خودم بتوانم رای دهم. پیش از این من با پدر و مادرم صحبت می‌کردم و سعی داشتم که آنها را به نامزد مورد نظر خودم ترغیب کنم اما امسال خودم حق رای دارم و این موضوع برایم شیرین است.

وی افزود: مناظره‌های انتخاباتی حال و هوای خاصی در جمع‌های دوستانه ما به راه انداخت، من هم از بعد جدی و بیان نظرات به این برنامه‌ها نگاه کردم و هم شوخی‌هایی که مردم با نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی می‌کنند، برایم جالب است.

امیرعلی عنوان کرد: انتخاب ما بیشتر از ۴ سال از سرنوشت کشور را هم مشخص می‌کند چراکه هر طرح و اقدام در دولت‌ها تا سال‌ها بعد هم اثر دارد، بنابراین باید شخصی را انتخاب کنیم که برنامه‌ریزی‌های منظم و کارشناسی دارد.

وی گفت: رسیدگی به مشاغل و اقتصاد کشور مهم‌ترین بعد برای انتخاب من است، وقتی تورم در جامعه زیاد می‌شود من و امثال من از آینده می‌ترسیم و به دنبال نوری هستیم که مسیر را برای ما روشن کند.

حال و هوای انتخابات با رای‌اولی‌ها/ملاک‌های بهترین رئیس‌جمهور از نظر این جوانان چیست؟

نظرات طیف‌های مختلف را بررسی کردم

مصطفی رای اولی و اکنون دانشجوی رشته فلسفه است، او درباره حضورش در انتخابات گفت: از یک ماه گذشته در جمع‌های دانشجویان و احزاب مختلف هم شرکت کردم تا بدانم هر طیف چه نظراتی دارند.

وی افزود: انتخاب رئیس جمهور اهمیت بسیاری دارد چراکه جامعه برپایه عملکرد و سیاست دولت‌ها پیش می‌رود. من با توجه به گذشته و سابقه‌های هر نامزد انتخاباتی تصمیم می‌گیرم که به چه کسی رای دهم چراکه عمل کردن مهم‌تر از شعار و حرف است.

این دانشجوی رای اولی ادامه داد: سال‌های گذشته هم دلم می‌خواست که رای دهم و در برنامه‌های انتخاباتی شرکت کنم، این برنامه‌های بویژه ریاست جمهوری شور و هیجان خاصی را در میان مردم برمی‌انگیزد که همه می‌خواهیم در این موضوع سهیم باشیم.

حال و هوای انتخابات با رای‌اولی‌ها/ملاک‌های بهترین رئیس‌جمهور از نظر این جوانان چیست؟

شرکت در انتخابات اعتماد به نفس ما را بالا می‌برد

سیمین دانشجو معلم است و امسال برای اولین بار می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. او در این خصوص گفت: رای دادن و شرکت در انتخابات اعتماد به نفس ما را در نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف بالا می‌برد. ما جوانان سال‌ها مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی را آموخته‌ایم و اکنون زمان آن است که در رئیس جمهور آینده به دنبال مطالبات خود باشیم.

وی افزود: توجه به حقوق زنان، ایجاد شغل، کاهش تورم و تلاش برای استقلال بیشتر کشور معیارهای مورد توجه من برای انتخاب فرد اصلح است، همچنین با توجه به اینکه در آینده قرار است که معلم شوم، به نظرات نامزدهای انتخاباتی در حوزه آموزش و پرورش هم توجه جدی کردم.

این دانشجو معلم ادامه داد: امیدوارم دولت بعدی از معلمان حمایت کند، چراکه معلم باید با انگیزه در کلاس تدریس کند. همچنین اینکه از معلمان در بدنه آموزش و پرورش استفاده شود، معلمان با تجربه‌ و خلاقیت‌های خود کارهای بزرگی می‌توانند انجام دهند.

نامزدی را انتخاب می‌کنم که حرف‌هایش به عمل نزدیک‌تر باشد

کامیار دانش‌آموز کلاس دوازدهم و رای اولی است، او درباره حضورش در انتخابات گفت: معتقدم رای ما می‌تواند آینده کشور را بسازد، باید فردی را که نظرات مناسب‌تری دارد را انتخاب کنیم تا از به سمت ایرانی آباد پیش رویم.

وی افزود: امسال برنامه‌های انتخاباتی در آزمون‌های نهایی برگزار شد اما سعی کردم از طریق رسانه‌های مکتوب از گفت‌و شنود نامزدهای انتخاباتی مطلع شوم.

این دانش‌آموز عنوان کرد: برخی از نامزدها موضع‌های متفاوتی باهم داشتند و وعده‌هایی دادند، من نامزدی را انتخاب می‌کنم که حرف‌هایش به عمل نزدیک‌تر باشد و صادقانه با مردم سخن گفته باشد.

کامیار ادامه داد: افرادی که شعار و وعده‌های غیرواقعی بدهند را نمی‌توانم انتخاب کنم چراکه آینده کشور به عملکرد و صداقت آنها بستگی دارد.

این پست ۳۲ بار بازدید شده

برچسب ها: ,
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه
شماره و آدرس خود را ارسال نمائید