تاریخ انتشار :پنج شنبه ۲۶ اسفند ۹۵.::. ساعت : ۸:۳۰ ب.ظ
فاقددیدگاه

سه هزار و ۲۰۰ متر از باقی مانده ۱۱ کیلومتر آزادراه رشت – قزوین بهره برداری شد.

خیرالله خادمی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از قطعه نخست آزادراه منجیل شهرستان رودبار با اعلام این خبر افزود: در محور قزوین – الموت سالانه حدود یک هزار میلیارد ریال هزینه می کنیم که کریدور جدیدی به تنکابن استان مازندران از طریق قزوین باز می شود.
وی ادامه داد: همچنین امسال در محور فیروزکوه حدود یک هزار میلیارد ریال، محور هراز یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، آزادراه رشت – قزوین افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، آزادراه شمال شش هزار میلیارد ریال و الموت یک هزار میلیارد ریال هزینه کرده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با دستور وزیر راه، قرار شد ساماندهی در محورهای منتهی به شمال کشور انجام دهیم چراکه هم نیاز ملی برای کشور بود و هم نیازی است که در زمان پیک ترافیک، معضلاتی را برای مردم ایجاد می کرد.
وی یادآور شد: مردم در برخی از مقاطع زمانی برای عبور از محورهای شمال اعم از این محور یا هراز، فیروزکوه یا چالوس در زمان پیک ترافیک، بین شش تا ۱۰ ساعت متوقف می شدند.
به گفته خادمی، این مسئله علاوه بر تلف کردن وقت مردم موجب آزردگی آنان می شد آن هم در زمانی که قرار بود مردم شادی کنند و برای آنها ذائقه خوبی ایجاد شود.
وی گفت: طی سه ماه برای این محورها ، طرح جامعی تهیه و قرار شد فعالیت ها را در پنج محور یادشده متمرکز کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان داشت: امروز با پشتیبانی و پیگیری سازمان برنامه و بودجه و دستور وزیر راه و شهرسازی، تمامی این محورها در حال به اتمام رسیدن هستند که موجب رفع مشکلات پیشین در این گلوگاه ها می شود.
وی یادآور شد: در محور فیروزکوه ۴۰ کیلومتر مسیر احداث نشده بود که بیشتر تونل بود و بخشی از آن سال گذشته افتتاح شد و بخش دیگری از آن طی چند روز آینده زیربار ترافیک می رود.
خادمی ادامه داد: از ۱۰۱ کیلومتر محور هراز، ۵۳ کیلومتر یا تونل یا پل و یا دیوار حائل است که کار بسیار سنگینی است و در این دولت ۳۰ کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته و سال آینده نیز ۲۸ کیلومتر دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی گفت: آزادراه شمال مشکلی برای راهسازی کشور بود و مردم سالها منتظر اتمام آن بودند و طی سال های ۹۴ و ۹۵ ، حجم عملیات بسیار عظیمی در قطعه اول برای تردد به شمال کشور انجام شد.
خادمی افزود: طی ۱۷ سال گذشته، این آزادراه ۳۳ درصد پیشرفت داشت ولی طی سال های ۹۴ و ۹۵ نزدیک به ۴۹ درصد پیشرفت داشته و اکنون قطعه اول آزادراه شمال، ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بهار یا تابستان سال آینده، زیربار ترافیک می رود.
خادمی آزادراه رشت – قزوین را کریدور چهارم شمال کشور ذکر و اضافه کرد: این آزادراه ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که اتمام ۱۱ کیلومتر آن باقی مانده و تبدیل به معضلی شده چراکه هزینه اتمام آن در زمان کنونی، تقریبا برابر با همان ۱۳۸ کیلومتر است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، کریدور شمال – جنوب یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر است که از بندر امام (ره) به بندرانزلی وصل می شود و سراسر این کریدور، چهار خطه و به صورت آزادراهی احداث شده و تنها بخش منفکی که از این پروژه وجود داشت، این بخش بود.
وی افزود: با احداث این بخش از محور، کریدور آزادراهی و بزرگراهی ما بین شمال و جنوب کشور وصل می شود و می توانیم ترانزیت ایمن، راحت و بدون توقف را در این مسیر داشته باشیم.

** پنج استان کشور همزمان به شبکه ریلی متصل می شوند
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش گفت: شبکه ریلی کریدور شمال – جنوب تا تهران و قزوین آمده و زمانی که به شمال کشور متصل شود، می تواند نقطه عطفی باشد.
خادمی با بیان اینکه پنج محور ریلی کشور هم در حال عملیات اجرایی است که همزمان ریل گذاری می شوند، افزود: ما فقط سه پیمانکار ریل گذار در کشور داشتیم، اما توانستیم با استفاده از ظرفیت آنها پنج محور را همزمان ریل گذاری کنیم که در هیچ دوره ای، چنین کار بزرگی همزمان در کشور نشده است.
وی اظهار امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید، این پنج استان کشور به شبکه ریلی وصل شوند.
سه هزار و ۲۰۰ متر از باقی مانده ۱۱ کیلومتر آزادراه رشت – قزوین امروز (پنجشنبه) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه بهره برداری شد.
عملیات اجرایی ساخت آزادراه قزوین – رشت از سال ۱۳۸۳ آغاز و تا سال ۱۳۸۸ قسمت عمده آن تکمیل شد و از منتهی الیه آزادراه قزوین – زنجان تا امامزاده هاشم به طول ۱۳۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسید اما ۱۱ کیلومتر از این مسیر آزادراهی بین رودبار و منجیل، باقی مانده بود.
شهرستان رودبار ، مدخل ورودی به گیلان از سمت جنوب استان محسوب شده و در ۶۷ کیلومتری مرکز گیلان واقع است.
خبرنگاران

مطالب پیشنهادی مرتبط

دیدگاه خود را به ما بگویید.