امروز: دوشنبه, ۲۰ آذر , ۱۳۹۶

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان: نظام آموزشی کشور به اقتصاد دریا نگاه بهتری داشته باشد

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:
نظام آموزشی کشور به اقتصاد دریا نگاه بهتری داشته باشد

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: باید هم دانشگاه ها و هم نظام آموزشی ما به دریا و اقتصاد دریا نگاه بهتری داشته باشد تا بتوانیم این ظرفیت ها را به اقتصاد مولد تبدیل کنیم. به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، حسین چراغی در اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش شهرستان انزلی، با اشاره به فاصله چند متری […]




مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: باید هم دانشگاه ها و هم نظام آموزشی ما به
دریا و اقتصاد دریا نگاه بهتری داشته باشد تا بتوانیم این ظرفیت
ها را به
اقتصاد مولد تبدیل کنیم.


به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، حسین چراغی در اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش
شهرستان انزلی، با اشاره به فاصله چند متری این شهرستان تا دریا، اظهار کرد: نعمت
دریا در کشور ما یک نعمت فراموش شده است و بنا به دلایلی از این موهبت الهی
استفاده نکردیم.


وی با بیان اینکه کشور ما ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی شمال و جنوب دارد،
تصریح کرد: دریای شمال و جنوب مملو از برکات و نعمات خداوندی است که در اختیار بشر
قرار داده تا از آن استفاده بهینه کنیم.


مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، دریای خزر را بزرگترین دریاچه دنیا دانست و
افزود: دریای خزر مرکز اقتصاد قاره آسیا، آسیای میانه و قفقاز و نقطه اتصال جنوب
آسیا به اروپاست و موقعیت فوق العاده ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک دارد. قطعا باید
نگاه عالمانه و پژوهش محورانه به دریای خزر داشته باشیم.


این مقام مسئول، خط جنوبی دریای خزر را ۸۰۰ کیلومتر دانست و متذکر شد: در بین
کشورهای حاشیه دریای خزر، ۸ درصد از سواحل دریا در اختیار کشور ماست. مقام معظم
رهبری بارها و بارها بر مقوله اقتصاد دریامحور در مفاهیم اقتصادی کشور تاکید
فرمودند و مسئولان را نسبت به این آن حساس کردند. متاسفانه با وجود این همه استعداد،
صنعت دریایی ما بهره وری و کارآمدی لازم و کافی را ندارد


چراغی، با اشاره به آمارهای موثق بین المللی، سهم درآمدی کشورهای پیشرفته دنیا
از دریا را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی دانست و یادآور شد: سهم کشور ما
به عنوان یک کشور دریایی در تولید ناخالص ملی از بخش دریا کمتر از ۱٫۵ درصد است.
در حالی که سنگاپور از محل صنایع دریایی، سهم ۴۰ درصدی دارد.


وی با بیان اینکه ایران در حوزه گردشگری جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست، تصریح کرد:
ایران دارای جاذبه های گردشگری دریایی است، اما درآمد این بخش یک هزارم درآمد سایر
کشورها با این پتانسیل می باشد که جای تامل دارد.


مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، از پژوهشگران خواست تا ارتباط منطقی بین ظرفیت ها
و اقتصاد مبتنی بر این ظرفیت ها ایجاد کنند و متذکر شد: باید به دریا توجه ویژه تری
داشته باشیم و تمرکز پژوهشی را به صنایع دریایی معطوف کنیم. انزلی یک شهر دریایی
است و لذا آثار دریا باید در زندگی تک تک شهروندان به وضوح دیده شود.


وی لازمه فعال سازی اقتصاد دریا را نگاه پژوهش محور و علم محور به دریا دانست
و تاکید کرد: در صنعت دریایی کشور، ۲۶۸ فعالیت و ۲۹۹ شغل وجود دارد که شامل صنعت
دریایی، صنعت بندری، کشتی رانی، کشتی سازی و صنایع نظامی، پشتیانی و لجستیک است
لذا برای اینکه صنعت دریایی در کشور ما کارآفرین باشد، بایستی نگاه ما به دریا و
صنایع دریایی پژوهش محورانه باشد.


چراغی، با بیان اینکه در حال حاضر ۵ میلیون نفر دانشجو در کشور داریم که تنها
۱۸ هزار نفر از آنها به سمت دانش دریا رفتند، گفت: کمتر از نیم درصد دانشجویان ما علوم
و فنون دریایی را تحصیل می کنند که با این ظرفیت های عظیم همخوانی ندارد و منطبق
با نیازهای اقتصاد دریامحور نیست.


وی خاطرنشان کرد: باید هم دانشگاه ها و هم نظام آموزشی ما به دریا و اقتصاد
دریا نگاه بهتری داشته باشد تا بتوانیم این ظرفیت ها را به اقتصاد مولد تبدیل کنیم
و تاثیر آن در تولید ناخالص ملی به استانداردهای بین المللی نزدیک شود.


مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با بیان اینکه دسترسی ما به دریا در شمال و
جنوب منحصر به فرد است، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و
دریانوردی استان از طرح ها پژوهش محور دانشمندان جوان استان و شهرستان در زمینه
صنایع دریایی استقبال می کند. به دنبال پژوهش هایی هستیم که تاثیر بسزایی در عملکرد
صنعت دریایی کشور داشته باشد.

این مطلب در 24 ساعت اخیر 2 بار بازدید شده

مطالب پیشنهادی مرتبط

  • استاندار گیلان در جریان سفر به شهرستان رودبار :  در مورد منجیل نیز به گونه ای عمل شود که ضمن در نظر داشتن مسائل فنی و اجرایی آزاد راه با کمک به انتقال محل کسب مردم به نقطه‌ای مطلوب، شاهد تداوم اقتصاد پویا در منطقه باشیم.استاندار گیلان در جریان سفر به شهرستان رودبار : در مورد منجیل نیز به گونه ای عمل شود که ضمن در نظر داشتن مسائل فنی و اجرایی آزاد راه با کمک به انتقال محل کسب مردم به نقطه‌ای مطلوب، شاهد تداوم اقتصاد پویا در منطقه باشیم.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار و مطالب سایت

این سایت متعلق به گروه خبری منجیل خبر می باشد
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A