امروز: سه شنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۶

خشونت، دین، آتش

خشونت، دین، آتش

سرویس فرهنگی فردا: تماشای کیت هرینگتون (جان اسنوی بازی تاج و تخت) در یک نقش تاریخی دیگر به اندازه کافی می تواند جذاب باشد. دلیلی که باعث شد پخش قسمت اول سریال ۳ قسمتی باروت از شبکه BBC بیش از نه میلیون بیننده داشته باشد. کیت هرینگتون اما جدای از نقش آفرینی در این سریال، تهیه […]


سرویس فرهنگی فردا: تماشای کیت هرینگتون (جان اسنوی بازی تاج و تخت) در یک نقش تاریخی دیگر به اندازه کافی می تواند جذاب باشد. دلیلی که باعث شد پخش قسمت اول سریال ۳ قسمتی باروت از شبکه BBC بیش از نه میلیون بیننده داشته باشد. کیت هرینگتون اما جدای از نقش آفرینی در این سریال، تهیه کننده آن و مشاور کارگردان نیز بوده است. «باروت» قصه رویدادی تاریخی و مشهور در انگلستان را روایت می کند. توطئه باروت که در نوامبر سال ۱۶۰۵ توسط گروهی از کاتولیک های مذهبی شکل گرفت. گروهی که قصد ترور پادشاه جیمز یکم را در روز بازگشایی مجلس به وسیله انفجار بشکه های باروت در سردابه زیر ساختمان مجلس داشتند.

خشونت، دین، آتش
رابرت کیتسبی که زخم خورده نیروهای امنیتی پادشاه است و از نزدیک شاهد از دست دادن عزیزانش بوده برای نابودی پادشاه گروهی را جمع آوری می کند. او از گای فاکس سرباز انگلیسی که به ارتش اسپانیا پیوسته بود دعوت می کند تا آن ها را در این مبارزه همراهی کند. نقشه آن ها پیش از انجام لو می رود و گای فاکس تحت شکنجه، نام همدستانش را لو می دهد. رابرت کیتسبی به ضرب گلوله کشته می شود و بقیه اعضای گروه نیز در مقابل ساختمان پارلمان اعدام می شوند.

خشونت، دین، آتش
در طول تاریخ همیشه گای فاکس به عنوان مبارز اصلی این رویداد شناخته می شده و همیشه نماد مبارزه علیه پادشاه و حاکمیت بوده است. تصویر ماسک معروفی که این روزها در تمام جهان دیده می شود و محبوبیت زیادی در بین مردم دارد و در بسیاری از اعتراضات مردمی استفاده می شود به چهره «گای فاکس» اشاره دارد.

خشونت، دین، آتش

هرساله نیز در پنجم نوامبر جشنی در بریتانیا به مناسبت خنثی شدن این توطئه برگزار می شود که «شب گای فاکس» نام دارد. در این جشن که همراه با آتش بازی است، عروسک های نمادین گای فاکس سوزانده می شود.

خشونت، دین، آتش
باروت اما نه برای سوزاندن مجدد شورشیان علیه حکومت بلکه در رثای آن ها ساخته شده است. در این سریال نقش اصلی توطئه باروت بر عهده رابرت کیتسبی است تا تطبیق قصه سریال با وقایع تاریخی به درستی انجام بپذیرد.

خشونت، دین، آتش
شخصیت پردازی مناسب و طراحی انگیزه های لازم برای اقدام بر علیه حکومت و پادشاه یکی از مهمترین عوامل موفقیت باروت است. سکانس افتتاحیه بی نظیر فیلم که در آن ماموران امنیتی برای ورود به خانه ای که کیتسبی و خانواده اش به همراه کشیش پیر اقامت دارند تکلیف تماشاچی را با قهرمان، مسئله و وضعیت تراژیک قصه آشنا می کند. کله شق بودن و میل به مبارزه در کیستبی در برابر ماموران امنیتی شاه که برای از بین بردن کاتولیک ها تلاش می کنند ما را با یک جان اسنوی جدید آشنا می کند. مردی که همسرش را از دست داده، پسرش را در فقدان همسرش گناهکار می بیند و اعتقادات مذهبی اش برای اقدام بر علیه حاکمیت بر مشروع بودن مبارزاتش صحه می گذارد. کیتسبی شباهت هایی نیز با قهرمان های وسترن دارد. مردانی تنها که هیچ وابستگی به غیر ندارند. رابرت کیتسبی چیزی برای از دست دادن ندارد و همین باعث می شود تا لحظه ای از اعتقادی که دارد عقب نشینی نکند و پایش نلرزد.

خشونت، دین، آتش

نویسنده در سکانس اول با معرفی ویلیام وید، نقطه مقابل کیتسبی را در روایت دراماتیک «باروت» به درستی معرفی می کند. ماموری که یک لحظه از اجرای وظایفی که برایش تعیین شده عقب نشینی نمی کند و تا پایان برای دستگیری مخالفان پادشاه تلاش می کند. کاراکتر ویلیام وید (با بازی درخشان شان دوولی) یاداور کاراکتر بازرس ژاور در بینوایان است. مردی که مامور اجرای قانون بود و برای اجرای وظایفی که حاکمیت برایش تعیین کرده بود تا آخرین لحظه تلاش کرد. او را باید قهرمان منفی این قصه نامگذاری کرد.

خشونت، دین، آتش

اما کاراکتر منفی قصه بدون شک رابرت سیسیل با بازی تماشایی مارک گایتیس است. بازیگری که در سریال «شرلوک» به محبوبیت و شهرت زیادی رسید و در باروت نیز با اجرای بی نظیر و با گردن کج، توانست به درستی تنفر زیادی از نقش در تماشاچی ایجاد کند.

پخش این سریال اما با واکنش های منفی هم روبرو شد که مربوط به نمایش افراطی خشونت و شکنجه برای مخاطب بود. در مقابل نیز عده ای معتقد بودند نمایش واقعی شکنجه ها برای بازتاب درست این رویداد تاریخی لازم است. شاید برای مخاطبی که به تماشای سریال های هالیوودی عادت کرده، نمایش اینچنین صحنه های خشن در یک سریال انگلیسی غیرمعمول باشد.

خشونت، دین، آتش

اما مهمترین درسی که باید از باروت و سریال هایی نظیر آن یادگرفته شود، مربوط به مدیران فرهنگی رسانه ملی است. اینکه می توان با صرف هزینه هایی نه چندان گزاف، مینی سریال هایی با قسمت های کم (۳ یا ۶ قسمت) تولید کرد که هم از فیلمنامه خوبی برخوردار باشد و هم جذابیت های لازم برای مخاطب جهانی در آن وجود داشته باشد.

واقعا امکان دارد که روزی پخش قسمت اول یک سریال از رسانه ملی ۹ میلیون نفر مخاطب داشته باشد؟

این مطلب در 24 ساعت اخیر 6 بار بازدید شده

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار و مطالب سایت

این سایت متعلق به گروه خبری منجیل خبر می باشد
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A