مشاهده مطلب

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۶      ۱             482823      اجتماعی, اخبار منجیل  

منجیل خبر – همواره وجود یا عدم وجود کمربندی برای یک شهر و تاثیر آن بر اقتصاد شهری در شهر های شمالی کشور مورد بحث ساکنین و مسئولین شهری قرار گرفته است .
‎از طرفی عبور از جاده های داخلی یک شهر تاثیر مستقیم در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی آن شهر دارد به گونه ای که در اغلب موارد واحد های خدماتی در مسیر عبور مسافرین ایجاد شده تا با ارائه  خدمات به مسافرین کسب درآمد نمایند و همچنین در اکثر موارد به گونه ای پیش می رود که اقتصاد یک شهر وابسته به عبور مسافرین از آن شهر می شود، از طرفی دیگر با حذف این نوع درآمد تبعات جبران ناپذیری بر اقتصاد شهری وارد خواهد آمد که به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند.
‎ما در شهر خود با علم بر اینکه خواه یا نا خواه این مشکل ایجاد خواهد شد و در این مسیر قرار خواهیم گرفت باید برای جبران خسارات احتمالی پیش رو وارد عمل می شدیم، حال در شرایطی قرار گرفته ایم که زمان را از دست داده ایم و با ایرادگیری نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
‎احداث یک مجتمع چند منظوره یا یک فروشگاه با غرفه های متعدد در اتوبان کناره ی شهر شاید در اولین نگاه پاسخی مناسب به این مشکل باشد ولی باید دید این پیشنهاد می تواند شامل چند درصد از کسبه ی خدماتی شهر شود و یا چگونه و با چه مقیاسی بین کسبه  شهر تقسیم خواهد شد.
‎یقیناً این امر مشکلات خاص خود را خواهد داشت، و در نهایت مانند مُسَکِن عمل خواهد کرد ، هر چند تاثیر مناسب خواهد داشت ولی علاج واقعی برای اقتصاد شهر ما نخواهد بود.
‎امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که علاوه بر از دست دادن رونق اقتصادی وابسته به مسافرین در شهری زندگی می کنیم که محل گذار ماشین های سنگین و حمل بارهای ترانزیتی شده است و نه تنها زیبایی شهری و جلوه  شهر را خدشه دار کرده است، بلکه خطراتی ناشی ازعبور ماشین آلات سنگین را برای ساکنین ایجاد می نماید.
‎توجه به اقتصاد بومی ، تولید ، صادر وایجاد سازوکار سازندگی در شهر توسط مسئولین مربوطه یکی از درمان های این مشکل است، نمونه های متعددی ازاین نوع مشکلات برای شهر هایی با شرایط مشابه ایجاد شده است که ما می توانیم از آنها به عنوان راهنما استفاده کنیم.
‎اینجا یک سوال ایجاد می شود ، آیا شهرهای دیگر استان کمربندی ندارند؟ لاهیجان،لنگرود،رودسر و … . آیا همه ی این شهرها خالی از سکنه شده اند؟ دیگر رشد اقتصادی ندارند؟در پاسخ باید گفت خیر .
‎اقتصاد مبتنی بر صنعت کشاورزی و توریسم راه حل منطقه و شهر ماست، در فرایندی منسجم و هدفمند با درایت مسئولین وقت و همت هر چه بیشتر این عزیزان در جهت جذب سرمایه های ملی، جذب توریست و فروش محصولات کشاورزی در قالب استاندارد های ملی و حتی فراتر از آن وضعیت موجود را می توان به شرایطی بالعکس تبدیل کرد و شاهد سرازیر شدن سرمایه های دیگر استان ها وشهر ها در شهر خود باشیم.

‎مجتبی نقی زاده منجیلی
‎مدرس دانشگاه
‎دانشجو دکتری معماری

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

  1. با کمال احترام خدمت دوست گرامی

    سخنانتان زیباست اما…..

    شما به عنوان اقازاده در حالی این سخنان را به راحتی بیان میکنید که پدر محترمتان چند سالی در شورای شهر منجیل بودند و در حالی که چند سالی از ایجاد کمربندی در منجیل باخبر بودند همراه با سایر هم قطارانشان هیچ اینده نگری برای اقصاد و جذب توریست منجیل نکرده اند ، بهتر است این سخنان را به پدر محترمتان منتقل نمایید همه ی این ها را مردم شهر میداند نیازی به یاد آوری نیست !

    شما از توریست صحبت کردید ؟
    توریستی ترین قسمت منجیل ، جزیره منجیل است که بخش خصوصی های زیادی بودند و هستند که علاقه مند به سرمایه بر روی این جزیره ، که بی شک از نابترین مناظر است ، اما مجوز این کار را سازمان اب نمیدهد .
    پس مردم به فکر این شهر هستند

    سوال ؟ آیا شورای شهر به عنوان نماینده مردم باید کارهای اداری و قانونی شهر را انجام دهد یا مردم ؟
    ،اگر شورای قدرتمند و دلسوزی وجود داشت مانند شهرهای اطراف با وجود مناظر توریستی در منجیل و اطراف ان کمربندی به اقتصاد لطمه نمیزد،

    درخت سرو منجیل ، یکی از نادر ترین سروهای کشور ، اما ناشناخته ترین انهاست ،ربطی به کمربندی ندارد
    وظیفه شناساندن ، معرفی ، چاپ بنرهای تبلیغاتی برای این سرو ، منطقه ی توریستی هرزویل و… بر عهده کیست ؟ مردم یا شهرداری و شورا ؟

    ایا سایت شهرداری مناطق توریستی منجیل را معرفه نموده ؟

    این بحثها نیازی به داشتن مدرک دکترا ندارد همه ی شهروندان میدانند .

    با سپاس فراوان

    البته اگر این سایت بی طرف باشد پاسخم را منتشر میکند